Blijf op de hoogte!

Page content

article content

8 redenen om voedingssupplementen bij te nemen

Ben je anno 2104 nog steeds overtuigd dat je alleen gezonde voeding nodig hebt voor een optimale nutritionele status? Dit is jammer genoeg een utopie. Hier lees je waarom je best je lichaam ondersteunt met voedingssupplementen voor een goede gezondheid.

1. Uitputting van de bodem       

Intensieve landbouwmethoden putten de bodem uit. Wanneer planten herhaaldelijk worden geteeld op dezelfde grond, verliest de bodem sneller haar voedingsstoffen dan dat ze deze kan vervangen. De meststoffen die worden gebruikt, zorgen wel dat de plant kan overleven. Helaas verhogen die de voedingswaarde niet…

In 1940 bepaalden R.A. McCance en E.M. Widowson de voedingswaarde van verschillende groenten in opdracht van de Medical Researh Council. In 1991 kwam dezelfde onderzoeksvraag bij hen terecht, ditmaal via het Britse ministerie van Landbouw en Visserij en de Royal Society of Chemistry.

Er werd een opmerkelijke daling vastgesteld van verschillende mineralen:

  • aardappelen: – 45% ijzer
  • broccoli: – 75% koper,
  • Spinazie: – 60% ijzer
  • Wortelen: – 75% magnesium.

De conclusie sprak voor zich: groenten zijn vandaag minder voedzaam dan 50 jaar geleden.

2. Vervoer, bewaren, snijden en wassen    

Eens de gewassen geoogst zijn, worden ze vervoerd en gestockeerd. Ook in de winkel worden de nieuwe leveringen achteraan geplaatst. Dit is logisch omdat er al genoeg wordt weggegooid. Door deze stockering is er helaas verlies van voedingswaarde.

Er gaan minder vitamines en mineralen verloren als je groenten ongesneden of ongepureerd invriest. Snijd en was je ingrediënten vlak voor je het gaat bereiden. Hierbij gaan al heel wat vitamines en mineralen verloren en dat is zonde. Hoe kleiner je het snijdt, hoe meer verloren gaat.

3. Bereidingswijze       

Als je rauwe groenten eet, zal je de nutriënten hier niet voldoende uithalen als je niet voldoende kauwt. Dit komt omdat elke plantaardige cel met een laagje cellulose is omgeven. Wij kunnen dit als mens niet verteren…

Door koken en braden kan je 30 tot 80% aan voedingswaarde verliezen.

Stomen is beter voor het behoud van de nutriënten. Zorg dat je je vlees snel dichtschroeit. Dan kunnen vleessappen (met vitamines en mineralen) minder goed ontsnappen. Met wokken kun je alles tegelijk in een hete pan gooien en kort bakken. Op die manier blijven de groenten lekker knapperig en de vitamines bespaard.

4. Jouw eigen lichaam       

Stel dat je de perfecte voeding kiest, dan is er zelfs geen garantie dat je alle nutriënten volledig opneemt. Je bent wat je eet? Fout, je bent wat je opneemt! Volgende systemen spelen allemaal een rol bij de opname. Deze werking optimaliseren, vormt de sleutel tot succes in mijn voedingsprogramma’s.

Maagzuur

Weinig mensen produceren voldoende maagzuur. Dit komt door o.a. stress, een zinktekort of belasting van de lever.

Je maagzuur staat in voor de vertering van eiwitten, het aanzetten van je verteringsenzymen, het doden van parasieten en bacteriën en het activeren van o.a. vitamine B12. 

Verteringsenzymen

Heel wat enzymen die natuurlijk aanwezig zijn, worden kapot gekookt. Ook als je te snel eet, geef je jouw enzymen niet de kans om zich voor te bereiden.

Darmflora

Heb je enig idee hoe lang het duurt eer je darmflora zich terug heeft opgebouwd na een antibioticakuur? Dit neemt één tot anderhalf jaar in beslag. Jouw dagelijkse yoghurtje volstaat niet. Dit zijn namelijk transiënte bacteriën en dragen niet bij aan het herstel van je darmflora.

Chloor is nefast voor de darmflora. Drink dus enkel kraantjeswater als het gefilterd is. Je gebruikt ook best een filter in de badkamer. Dit zorgt niet alleen voor minder kalkaanslag, maar filtert het chloor zodat je dit niet via je huid opneemt.

Darmslijmvlies

Je darmslijmvies is de laatste barrière met de buitenwereld. Deze dient voldoende sterk te zijn om bacteriën, parasieten en te grote moleculen uit je bloedstroom te houden. Daarnaast zorgt het darmslijmvlies voor de opname van de goede nutriënten.

Stress

Elke cel die een functie heeft bij de vertering, is omgeven door een laag zenuwcellen. Dit wil zeggen dat je emotionele toestand een grote rol speelt bij de opname van je voeding.

Te snel eten

Als je onvoldoende kauwt, laat je te grote moleculen door. Deze kunnen je darmslijmvlies niet passeren. Mocht je darmslijmvlies gaten vertonen zodat deze moleculen toch passeren, dan worden ze niet als voeding herkend. In dit geval worden ze als indringer gezien en gaat je immuunsysteem vechten met je voeding.  Dit leidt tot vermoeidheid, en tal van andere kwalen. 

5. Verkeerde voeding       

Een verkeerde voedingskeuze kan leiden tot nutriëntendeficiëntie. Geraffineerde voedingsmiddelen stelen nutriënten in plaats van deze toe te voegen aan je lichaam. Bij een hoge inname van geraffineerde suiker (vb.snoep) ontstaat bijvoorbeeld een gebrek aan zink.

Ook alle voedingsmiddelen met fytinezuur vallen onder een slechte voedingskeuze. Dit zuur is voornamelijk aanwezig in granen en sojaeiwitten. Dit verhindert de opname van je mineralen. Je kan dit neutraliseren door je granen te laten kiemen alvorens je deze kookt. Bij bewerkte graanproducten zoals brood en pasta lukt dit helaas niet.

6. Verhoogde toxische lading       

Dagelijks verwerken we toxines uit de omgeving. Deze komen voor in de parabenen uit de verzorgingsproducten, luchtvervuiling en de bisphenol- A uit onze plastic flessen.  De lever van de schilder heeft bijvoorbeeld af te rekenen met nog meer chemische stoffen. Hiermee wil ik nog even duiden op de verhoogde toxische lading binnen bepaalde beroepen.

7. Verhoogde stress        

Verhoogde stress doet niet veel goeds aan je lichaam. Denk maar aan financiële druk, verkeer, relatie, wereldschokkende nieuwsberichten en slapeloosheid. Hierdoor heb je een verhoogde behoefte aan nutriënten.

Een magnesiumtekort kan bijvoorbeeld je cortisol (stresshormoon) verhogen. Stress put ook je B-vitamines uit. Deze zijn onontbeerlijk voor je zenuwstelstel en energie-aanmaak.

8. Bepaalde medicatie put nutriënten uit        

Pijnstillers, ontstekingsremmers, antibiotica en maagzuurremmers zijn nefast voor je opname. Deze belasten je lever en verminderen je maagzuurproductie. Het gevolg is dat je voeding niet meer goed afbreekt. Zo kunnen er minder voedingsstoffen opgenomen worden.

Ook is het bijvoorbeeld bekend dat statines (cholesterolverlagers) je co-enzyme Q10 uitputten. Dit kan resulteren in spierklachten en vermoeidheid.

Ben je nog steeds even overtuigd dat je lichaam geen nutritionele ondersteuning nodig heeft? Let wel: supplementen kunnen nooit een evenwichtige voeding vervangen. Ze dragen bij tot een optimaal functioneren van al je lichaamssystemen.

Dit zijn de basics die ik iedereen aanbeveel: een kwalitatieve mutli-vitamine, probiotica, omega 3, magnesium en vit D3. Hoeveelheden dienen per individu worden aangepast.

Wil je concreet weten wat al deze stoffen voor je lichaam betekenen? Breng dan een bezoekje aan m’n website. Deze maand is er bovendien een speciale promotie om je gezondheid te optimaliseren!

Comment Section

0 reacties op “8 redenen om voedingssupplementen bij te nemen

Plaats een reactie


*


Jimmy Coopman
Jimmy Coopman is personal trainer, nutritionist, roptropraxis en coach uit Waregem. Zijn totaalaanpak wordt op maat aangepast en je kan bij hem terecht voor het verbeteren van je gezondheid - vetverbranding en versteviging - sportprestaties - stressmanagement. Hij werkt met iedereen die belang hecht aan resultaat en bereid is om ervoor te gaan.